Säljpresentationen

Ett av dina viktigaste säljverktyg är presentationen. Ofta är det intryck du ger de första 1-2 minuterna som styr intresset från din kunds intresse för dig och den energi man lägger ner i mötet. För att lyckas och skapa ett förtroende hos din kund eller ’prospect’ är din säljpresentation och ditt uttryck i centrum. Här får du tips på hur du som säljare ska lyckas i ditt kundmöte.

Ditt kroppspråk

Oftast sker det omedvetet att du faller i din vanliga fysiska jargong; du kanske inte alls tränar en mer positiv framtoning och ditt sätt att röra dig inför att ds ska träffar kunden. Ditt kroppspråk är något du hela tiden använder och som du alltid måste träna på.  Ställ frågor till dig själv som; gömmer jag mig bakom talarstolen eller datorn ?  Hur använder jag händerna när jag förklarar något? Ser jag kunden i ögonen?

Filma en presentation du gör och titta på den i efterhand med vänner som kan ge dig bra återkoppling och komma med tips. Att öva upp ett starkt kroppspråk som direkt skapar förtroende hos den du möter är en livslång uppgift!

Anpassa dig till kundens klädkod, tempo och omgivning

Läs av dina klienters kroppspråk och anpassa dig.  Är det ett första möte med en helt ny person så stäm av med andra personer som känner till kundens företag eller till och med arbetat där; hur är den lokala kulturen?  Låt kunden sätta tempot och har han/hon en aktuell fråga så låt den få vara med en stund även om den är privat (båt, golf, älgjakt), och styr sen in på syftet med ditt möte.  

Håll alltid ögonkontakt. Du ska hjälpa den potentiella kunden och ögonkontakt stärker din trovärdighet. Tänk på att gester förstärker dina ord.  Håll också dina händer öppna, det stärker tilliten.  

Vad säger du och hur?

Tänk på att inte prata oavbrutet. Ta dig tid att lyssna på den potentiella kundens behov och synpunkter. Ge kunden tid att svara på dina öppna frågor och när du får svaret,  ta frågan en nivå till.   Skriv inte hela tiden på din PC eller i din anteckningsbok, men skriv gärna ner korta stödord helt öppet.

Variera din röst. Vill du att något speciellt ska uppmärksammas? Till exempel ett ord eller en fras eller en fackterm.  Genom att variera din röst så får mottagagaren lättare att registrera ditt budskap.

Sätt din säljpresentation eller tal i perspektiv

Med relevanta jämförelser blir din kommunikation mänskligare och lättare att ta till sig för din kund. Relatera ditt tal med något i rummet, vardagen eller sådant om är aktuellt för kundens företag. Det kan till exempel vara en aktuell händelse alla känner till.

Läs på om kunden

Ju mer du vet om kunden desto bättre du kan göra kopplingar och jämförelser till kundens organisation och utmaningar, desto lättare blir det för kunden att förstå affärsnyttan för din produkt eller tjänst. Om du hjälper kunden att tänka och måla upp bilder på hur mycket smidigare deras vardag kommer att bli med ditt erbjudande, kommer ditt budskap fram på ett enklare sätt.

Använd kundens hemsida. Följ upp  hur man  berättar  om sin verksamhet via facebook och andra kanaler. Gå in på LinkedIn och se vilka personer jobbar på företaget, säkert har du redan flera kontakter där.

Bredda ditt nätverk!

Få nya kontakter inom sälj och marknadsföring med hjälp av Säljarnas på LinkedIn.

Öppettider

Vardagar: 09.00-15.30
Lunchstängt: 11.30-12.30
Telefon: 08-617 02 00

Värva en ny medlem till Säljarnas - få tre avgiftsfria månader

Vi säljare vet hur det är att jobba med provision. För varje produkt eller tjänst vi säljer får vi en liten del av kakan. Så tycker vi att det ska fungera, även när det kommer till medlemsvärvning.

Därför bjuder vi dig på tre avgiftsfria månader för varje ny medlem du värvar!

Läs mer om hur det går till här.

Vår tidning Säljaren

Sälj vs marknad -
dags att göra upp

Mäklar-vd vill ha
vassare säljare

Du har 300 000 kollegor

Har du ny mejladress?

Hej medlem! Vi behöver din mejladress för att du ska få viktiga nyheter, villkor och erbjudanden från oss. Mejla till info@saljarnas.se och ange ditt personnummer, så uppdaterar vi din mejladress. Tack för din hjälp!

Yrkesförbundet Säljarnas

Vi vänder oss uteslutande till dig som jobbar med marknadsföring och försäljning, och är något så ovanligt som ett fackförbund som lägger huvudfokus på individen. Vi är alltså mindre intresserade av att som grupp söka konfrontation med en motpart, utan satsar mer på att aktivt hjälpa och utveckla dig i ditt jobb.