Twittra för bättre affärer

2013-10-23
Att sälja på twitter – det går inte. Men för att göra affärer är mediet ovärderligt. I en nyutkommen bok förklarar nätverkaren och föreläsaren Sophia Sundberg varför du ska finnas på twitter.

Text: Åsa Jansson

Till skillnad från andra sociala medier är twitter helt öppet, alla kan läsa det alla skriver. Budskapen är korta – du har bara 140 tecken på dig – och lätta att sprida vidare. Rätt använt kan du med små medel bygga ditt varumärke, hitta nya kunder och skapa nya samarbeten.

– Den stora fördelen med twitter är att du kan nå vem som helst om vad som helst. Det kan du inte på till exempel linkedin, där når du bara de du har kontakt med, dina »vänner«, säger Sophia Sundberg, föreläsare och författare till »Twitterboken«.

– Och du får lägga dig i diskussioner med främmande människor. Det är kutym att göra det. Om det är någon jag vill komma i kontakt med på twitter kan jag svara på ett inlägg, jag kan retweeta det han skrivit, jag kan favoritmarkera, jag kan börja följa honom. Alla de fyra sakerna gör att jag fäller upp min solfjäder framför honom och säger: Det här är jag.

– Jag tycker också att det är enklare att nätverka på twitter. Det är snabbt, det är korta puckar, det är här och nu.

Men att sälja på twitter – det går inte.

– Att säga »kom och köp« fungerar definitivt inte. På twitter talar man med varandra, inte till varandra.

Att göra affärer på twitter handlar istället om att långsiktigt bygga sitt varumärke och skapa relationer med människor. För Sophia, som säljer sin egen kompetens genom föreläsningar, har det gett bra utdelning.

– Det leder definitivt till nya uppdrag. Jag har fått många föreläsningar bokade av människor som följer mig på twitter, eller har blivit tipsade av någon som följer mig. Och det är inte för att jag skriver »Hej, jag är föreläsare, boka mig«. Utan för att jag sakta men säkert har byggt upp mitt varumärke. Jag har visat vem jag är, vad jag brinner för och att jag är insatt i ämnet.

– Ju mer aktiv jag är, ju mer ger det. Så enkelt är det. Under förra året kunde jag koppla ungefär 12 procent av omsättningen till min närvaro på twitter.

Eftersom så mycket information om användarna är tillgänglig på twitter kan du relativt lätt leta dig fram till potentiella kunder. Sophia Sundberg ger ett konkret exempel:

– Låt säga att jag söker försäljningschefer för att jag vill sälja en utbildning för företagets säljare. Då söker jag på säljchef, försäljningschef och olika ord som runt säljchefens roll. Då kan jag hitta olika säljchefer och börja följa dem. I nästa steg skulle jag se vilka konton de följer, för att hitta ytterligare nya konton att följa. Det är ju fria uppgifter.

– I ett första skede skulle jag bara observera vad de skriver om. Vilka är deras bryderier i vardagen? Sedan kan man börja kommunicera. Var generös med din kompetens, och med andra människors kompetens. Retweeta andras inlägg och svara när någon pratar med dig. Uppför dig på ett bra sätt, då bygger du ditt varumärke.

För att nå konkreta resultat krävs att man lägger ner lite tid. Relationerna på twitter måste underhållas. Sophia använder det hon kallar »stulna stunder«.

– Jag reser mycket och sitter och väntar på flygplatser och tågstationer. Det är perfekta stunder för att gå in och kolla. Då får jag också en bra omvärldsbevakning på köpet.

För den som ännu inte kommit igång med twitter ger hon tipset att börja i lagom takt.

– Ta tio minuter varje dag under två veckors tid. Bara tio minuter. Logga in och påminn dig om hur du gör.

Tio twittertips

1. Välj alias med omsorg. Ska du använda ditt personnamn, företagets namn eller en kombination som ditt alias? Det beror på vilka syften du har med att finnas på Twitter. Men välj något som är lätt att komma ihåg – ditt användarnamn blir också din »twitteradress«.

2. Presentera dig. På din »startsida« kan du presentera dig med en kort text, max 160 tecken. Gör det enkelt för besökaren att förstå vem du är och vad du kommer att bjuda på. Fundera på vad du med ditt varumärke vill signalera och nå ut med. Har du en webbsida kan du länka till den här.

3. Bli en avatar. Profilbilden, din »avatar«, är viktig. Vi vill veta vem vi interagerar med. Fundera på hur du vill framstå och anlita gärna en professionell fotograf. Är ni fler som twittrar för ett företag är det bättre att välja företagets logotyp.

4. Sprid ditt budskap. För att nå ut på twitter gäller det att få dina följare att sprida dina budskap vidare. Humor och ironi burkar fungera bra. Intressant information och statistik retweetas ofta. Att ställa frågor och be om hjälp är också effektivt. Tänk på att ju mer generös du själv är med att dela med dig av andras tweets, desto större är chansen att de delar dina.

5. Skapa en tydlig policy. Om ni är flera som ska twittra för ett företag, gör en plan för hur det ska skötas. Bestäm hur ofta och när ni ska skriva. Använder ni twitter som kundtjänst så måste ni tydligt kommunicera vilka öppettider ni har. Var aktiva, den som skriver till er förväntar sig ett svar.

6. Använd länkar. Du kanske inte kan få med hela ditt budskap på 140 tecken, men du kan bifoga länkar till en blogg, artiklar och annat. En länk kan i sig innehålla väldigt många tecken. Därför finns det en inbyggd funktion i twitter som kortar ner länken till max 20 tecken.

7. Väck nyfikenhet med bilder. Du kan bifoga en bild till ditt tweet. Tänk på att bilden tar 20 tecken av ditt inlägg, eftersom bilden skapas som en länk. En bild är ett bra sätt att väcka nyfikenhet och förstärka ditt budskap.

8. Hitta kunder med hashtags. Du kan skapa kategorier kring ämnen du skriver om och göra dem sökbara genom att använda hashtags (#). Med hjälp av hashtags kan du också hitta fram till personer, intresseområden, kunder, leverantörer med mera.

9. Skapa ordning med listor. Listor är ett bra verktyg där du kan samla personer du följer utifrån olika kategorier som du väljer själv, till exempel potentiella kunder, konkurrenter, personer från din hemstad, trädgårdsintresserade eller vad som helst. Du kan göra dina listor publika eller välja att ha dem privata så att bara du kan se dem.

10. Bemöt kritik. Även om du inte finns på twitter kan ditt varumärke göra det, både i positiva och negativa sammanhang. Så skaffa ett konto, bevaka vad som skrivs om företaget och svara på eventuell kritik på ett professionellt sätt.

Källa: Twitterboken av Sophia Sundberg.


Karriär

"Sluta aldrig
putsa på profilen"

Våra karriärcoacher, som är specialister på försäljning, hjälper dig att komma vidare i karriären.

Krönikor

"Konsten att köpa
en Harley-Davidson"

Krönika av Jens Edgren

Nya böcker

Här hittar du de senast böckerna om försäljning och marknadsföring.

Säljcoachen

"Stick ut med
din presentation "

Behöver du inspiration i jobbet? Säljcoachen Stefan Ekberg ger dig värdefulla råd.

Tipsa och tyck till

Vad vill du läsa om i Säljaren?
Tipsa redaktionen.

Säljarnas

Säljaren ges ut av yrkesförbundet Säljarnas. Tidningen har en fri och självständig roll inom förbundet.