Ett nätverk bara för kvinnor

2014-12-04
Efter några år i it-branschen började Lena Törner undra var alla kvinnor fanns. Det fick henne att starta det kvinnliga affärsnätverket Matrona som förenar affärer och socialt engagemang. I dag ser hon att kvinnor vill mer än att bara tjäna pengar och upplever det mansstyrda näringslivet som hårt, kallt och cyniskt.

Text: Per Widman

Hon började som skolpsykolog, men hamnade sedan i it-branschen när hon startade utbildningsföretaget MacoMedia, som bland annat profilerar sig med skräddarsydda sälj- och datautbildningar. Snart upptäckte Lena Törner hur frånvarande kvinnorna var i branschen.

– Överallt var det bara män, extremt mycket män. Så alla de här åren har jag saknat kvinnor. Det har bara varit en eller två på alla möten, berättar Lena Törner när vi träffas på Scandic Hotel Anglais i Stockholm, med ett regnigt Humlegården utanför fönstren.

På samma sätt har kvinnorna lyst med sin frånvaro i de olika affärsnätverk som Lena Törner har varit medlem i. När så finanskrisen kom 2009, och hon tog en timeout för att reflektera över sitt liv och den tid som gått sedan hon gav sig in i it-branschen, insåg hon något viktigt.

– Frågan dök upp: Har du fakturerat lika mycket som om du vore man? Och svaret blev »nej«, därför att som kvinna i it-branschen måste du vara dubbelt så duktig som en man för att få uppdrag. Jag tror att det är svårare att komma upp i en högre omsättning, förklarar Lena Törner.

Det fick hennes att förstå att näringslivet och de många affärsnätverken var uppbyggda av män, och för män, och att det fanns ett behov av en arena där kvinnor kunde mötas och göra affärer. Därför startade hon året därpå det kvinnliga affärsnätverket Matrona.

– Redan då fanns det branschspecifika nätverk för kvinnor. Men inte det här kreativa nätverket med olika människor, branscher och befattningar som jag längtade efter. Jag ville skapa en kreativ galen soppa med människor från alla möjliga håll och kanter.

I dag utgörs Matrona av två nätverk i Stockholmsområdet som tillsammans har cirka 75 medlemmar.

– Vi har valt att fokusera på kvalitet och inte kvantitet, säger Lena Törner.

Träffarna sker en gång i månaden på någon av medlemmarnas företag och med inbjudna gäster. Ibland anordnas också föreläsningar. Bland andra har Annie Lööf och Gudrun Schyman varit på besök. Mötena inleds med en presentation av värdföretaget, varefter de andra deltagarna får presenterar sig. Därefter blir det mingel, utbyte av visitkort och samtal för att bygga relationer.

– Som kvinna, och i Sverige generellt, är det fortfarande lite fult att sälja. Därför ville jag lyfta fram det i Matrona. För här gör vi affärer utan att det är fult eller att man behöver skämmas.

Men det har inte varit lätt att locka kvinnor till Matrona. Något hon tror beror på att kvinnor är mer pliktmedvetna än män och därför ogärna lämnar sina arbetsuppgifter för att gå på ett möte. Hon pekar också på de manliga strukturer som finns i näringslivet, och ger ett exempel:

– Det var en tjej som skulle gå på ett möte och sa till sin chef »nu ska jag gå till Matrona«. Då sa han, »ska ni gå iväg och kackla, eller?« Det är sådant som får mig att tänka till, berättar hon.

I dag är hon glad över de många affärer som genererats i nätverken. Som exempel nämner hon en medlem som har sålt kurser i personligt ledarskap till ett stort fastighetsbolag, en annan som har hittat en teater till en musikföreställning och en tredje som dragit in kunder till en bank.

– Själv har jag fått utbilda ett stort mäklarföretag i nätverkande och strategier. Efter det har företaget startat ett nätverk för mäklarkvinnor. Jag får också många spännande föreläsningsuppdrag.

På en viktig punkt skiljer sig dock Matrona från andra affärsnätverk, då medlemmarna förutom att göra affärer förväntas ge tillbaka till samhället, en idé som fanns med redan från start.

– Under alla år som jag har haft mitt eget företag har jag skänkt pengar till Bris och andra organisationer. För mig är det självklart att de pengar som kommer in också ska gå till bra saker, säger Lena Törner, som saknar ett samhällsansvar hos många företag.

– För mig och många andra kvinnor måste det finnas någonting mer. Det är inte kul att bara tjäna pengar, det är inte min drivkraft, säger hon.

Därför anordnar Matrona varje år en insamling till angelägna ändamål. Tidigare har man bland annat gett stöd till Läkare utan gränser och Fryshusets »Barn till ensamma mammor«.

Samtidigt har det uppstått många nya affärsnätverk sedan hon startade Matrona för fyra år sedan. Det gör att hon nu, för att hävda sig i konkurrensen och för att öka attraktionskraften ännu mer, jobbar med en förnyelse av nätverken, vilket bland annat kommer att leda till fler kurser.

– Vi har redan börjat med kurser i presentationsteknik för enbart kvinnor. Jag håller också på att ta fram en kurs som ska heta »bli en affärskvinna i världsklass«, berättar hon.

Matrona har dessutom blivit så uppskattat att hon för några år sedan ombads att starta ett motsvarande nätverk för män, vilket har resulterat i affärsnätverket Patrona.

Vilka är de vanligaste fördomarna mot kvinnliga företagare i näringslivet i dag?

– Att kvinnor inte vill tjäna pengar, och att många kvinnor bara vill göra gulliga saker. Men för mig finns det ingen motsättning i att tjäna pengar och att göra bra saker för världen, säger Lena Törner, som återkommer till hur hon ser på företagarvärlden:

– Den är väldigt styrd av manliga värderingar med fokus på pengar. Det blir väldigt kallt, hårt och cyniskt. Hela näringslivet fungerar så.

Konsekvenserna blir, menar hon, att människor mår dåligt på sina arbetsplatser.

– De har hela tiden kniven på strupen, säger hon.

På frågan om män och kvinnor säljer på olika sätt, pekar hon på att män ofta är snabbare på att etablera relationer och att nå avslut. Medan kvinnor många gånger vill att det ska kännas rätt. Det tror hon i sin tur leder till att män tjänar mer pengar än kvinnor. Ändå är hon övertygad om att kvinnor i grund och botten är bättre säljare än män.

– Kvinnor är mer lyhörda, bättre på att förvalta relationer och därmed bättre på att göra affärer.

Vad är då det viktigaste du har uppnått med Matronanätverken så här långt?

– Att det uppstår många affärer. På riktigt. Och att jag har fått kvinnor att förstå att vi faktiskt behöver en möteplats, som gör att de inte bara sitter kvar på sina jobb och gör klart den där arbetsuppgiften.Att de faktiskt tar klivet ut och besöker oss.

Lena Törner

Född: 1956.

Familj: Ja.

Bor: I Sundbyberg.

Karriär i korthet: Har arbetat som skolpsykolog i tio år, därefter på Kodak med utbildning. Startade dataföretaget MacoMedia 1993. Grundade Matrona 2010, och det manliga nätverket Patrona 2013. Har skrivit boken Våga Vilja Företag, och håller nu på med boken Matrona – kronan på verket.

Fritidsintressen: Familj, vänner och mitt företag.

Brinner för: Entreprenörskap, och att göra bra saker under den korta stund man är på jorden.


Krönikor

"Stolta säljare bästa 
ambassadörerna"

Krönika av Anna-Karin Lingham

Nya böcker

Här hittar du de senast böckerna om försäljning och marknadsföring.

Säljcoachen

"Stick ut med
din presentation "

Behöver du inspiration i jobbet? Säljcoachen Stefan Ekberg ger dig värdefulla råd.

Karriär

"Sätt fart på din
interna karriär"

Våra karriärcoacher, som är specialister på försäljning, hjälper dig att komma vidare i karriären.

Läs tidningen Säljaren digitalt som pdf

Tipsa och tyck till

Vad vill du läsa om i Säljaren?
Tipsa redaktionen.

Säljarnas

Säljaren ges ut av yrkesförbundet Säljarnas. Tidningen har en fri och självständig roll inom förbundet.