Lyssna dig smartare - 3 poddar om sälj

2015-03-25
Att lyssna på poddradio är ett smart sätt att förvandla dötid till kvalitetstid, kanske i bilen på väg till ett kundmöte. Vi har tittat närmare på tre säljpoddar och fått många goda råd på köpet.

Text: Tobias Drejby

Säljsoffan

Av och med: Björn Strid, Strid & Co.
Sänds: Ungefär varannan vecka. 
Publiceras: Facebook/Stridco. Kommer även på Itunes och Acast.
Förebild bland poddar: Tony Robbins och svenska idrottsstjärnor.

Podden Säljsoffan handlar om försäljning och nätverkande. Idén till programmet kom i höstas och första avsnittet släpptes i oktober.

Skapare av programmet är säljcoachen Björn Strid som driver podcasten tillsammans med Mikael Hörberg, expert och föreläsare inom nätverkande. Programmet är upplagt så att Björn och Mikael intervjuar varandra.

– En bra podd ska innehålla mycket värde, säger Björn Strid.

Björns förklaring av »värde« är att man är öppen och inte håller på de bästa tipsen. Målet med podcasten är att göra verklig skillnad för lyssnarna, både inom nätverkande och försäljning.

 

5 tips om nätverkande

1. Bygg ett nätverk med människor som tycker om dig och som du själv tycker om.

2. Samla på människor du tror du kan hjälpa och ha användning av i framtiden, men inte nödvändigtvis just nu.

3. Ha regelbunden kontakt med dessa personer.

4. Sälj aldrig på ditt nätverk.

5. Utgå alltid ifrån vad du kan ge ditt nätverk, inte vad du kan få.

 

Venture Cup

Av och med: Venture Cup. Programledare var tidigare Anders Nyberg. Från och med i sommar Jonas Karles tillsammans med hemlig sidekick.
Sänds: Ungefär en gång i veckan.
Publiceras: Soundcloud, Spotify och Itunes.
Förebild bland poddar: Isabella Löwengrip.

Podcasten lanserades 2012. Venture Cup är en ideell organisation som startades 1998 och administrerar en tävling för dem som vill utveckla en affärsidé och starta företag. Genom att vara med får man feedback från experter, tillgång till ett så kallat Startup Package och chansen att vinna upp till 260 000 kronor.

Venture Cups podcast, som har inriktning entreprenörskap, gör för ögonblicket ett uppehåll eftersom programmet just har fått en ny programledare. Men till sommaren sänds femte säsongen.

– Idén med podden är att både utbilda i och inspirera till att starta företag, berättar Jonna Knibestöl, marknadschef på Venture Cup.

 

5 tips för en säljande pitch

1. Fånga uppmärksamhet med en intresseväckande öppning.

2. Behåll intresset genom att berätta om problemet eller behovet.

3. Presentera din lösning.

4. Berätta varför din lösning är bättre än konkurrenternas.

5. Avsluta med en slagkraftig uppmaning.

 

Sälj- och marknadsföringspodden

Av och med: Anders Hermansson och Lars Dahlberg, Business Reflex.
Sänds: Ungefär en gång i veckan.
Publiceras: businessreflex.se och Itunes.

Sälj- och marknadsföringspodden vänder sig till vd:ar, försäljningschefer och marknadsansvariga i mindre eller medelstora svenska B2B-bolag. Syftet är att stimulera och lära lyssnarna grunderna i digital marknadsföring och försäljning.

– Det finns ett behov i den komplexa värld traditionella marknadschefer lever i i dag. Köparen har blivit digitaliserad, förklarar Lars Dahlberg, vd för Business Reflex.

Programledarna Anders Hermansson och Lars Dahlberg har båda varit försäljningschefer under många år. Anders tyngdpunkt är inom marknad och Lars inom sälj och i podden delar de alltså med sig av sina samlade erfarenheter.

 

5 tips om digital marknadföring

1. Specificera vilka som är dina kunder.

2. Tänk från köparens perspektiv, inte från ditt eget.

3. Skapa innehåll som är relevant för köparen.

4. Se till att din webbplats blir köpvänlig och inte handlar om att du är störst, bäst och vackrast.

5. Se till att synas i den digitala världen, allra effektivast är att starta en köpvänlig blogg.

 

Större utbud utomlands

Svenska poddar om försäljning och marknadsföring är det ganska ont om. Desto fler finns i USA och Storbritannien. Här är ett axplock:

 

The Advanced Selling Podcast

Av och med: Bill Caskey och Bryan Neale.

Varje måndag släpps ett nytt avsnitt som behandlar ett specifikt problem som de flesta säljare möter. Varje program är ungefär femton minuter långt. Stoltserar med att: leverera snabba tips och vara rakt på sak.

 

Selling Sucks

Av och med: bästsäljande författaren  Frank J. Rumbauskas Jr.

Pod- och videopodcast som erbjuder toppförsäljningsproffsens hemligheter. Stoltserar med att: avslöja de hemligheter proffsen inte vill att du ska veta, varför säljande suger och hur du kan sluta sälja redan i dag.

 

The Brutal Truth About Sales & Selling

Av och med: Brian Burns, författare och säljcoach.

Ett program med fokus på B2B-försäljning som tar upp smått (coldcalling) som stort (strategisk försäljning). Stoltserar med att: undvika den gamla skolans tips och trix  och ha direkt angreppssätt utan luddiga formuleringar.


Karriär

"Sluta aldrig
putsa på profilen"

Våra karriärcoacher, som är specialister på försäljning, hjälper dig att komma vidare i karriären.

Krönikor

"Konsten att köpa
en Harley-Davidson"

Krönika av Jens Edgren

Nya böcker

Här hittar du de senast böckerna om försäljning och marknadsföring.

Säljcoachen

"Stick ut med
din presentation "

Behöver du inspiration i jobbet? Säljcoachen Stefan Ekberg ger dig värdefulla råd.

Tipsa och tyck till

Vad vill du läsa om i Säljaren?
Tipsa redaktionen.

Säljarnas

Säljaren ges ut av yrkesförbundet Säljarnas. Tidningen har en fri och självständig roll inom förbundet.