Sådan säljare vill arbetsgivaren ha

2016-05-11
Motiverad, engagerad, ansvarsfull, kommunikativ och flexibel. Så är den perfekta medarbetaren, i alla fall sett till vad arbetsgivare efterfrågar i sina platsannonser.

Utbildningsföretaget Nackademin har kartlagt nästan 200 000 platsannonser, och samma egenskaper återkommer – oavsett bransch och yrkesroll.

– Varför söker så många arbetsgivare efter i stort sett samma person? Vi för i dag en diskussion om mångfald och diversitet på arbetsplatsen. Alla vet att det perfekta teamet består av olika kompetenser och personligheter, men platsannonserna talar sitt tydliga språk, säger Martina Lindgren, marknadschef på Nackademin.

En säljare ska dessutom vara tävlingsinriktad, ambitiös, disciplinerad, förtroendeingivande och gilla utmaningar. Det är de ord som är mest överrepresenterade i annonser där säljare, marknadsförare eller inköpare söks.

Kartläggningen visar också att det finns vissa geografiska skillnader. I Östergötland och Örebro ska medarbetaren vara organiserad, på Gotland bra på att samarbeta och i Stockholm och Uppsala självständiga.


Karriär

"Låt inte alla nya
titlar skrämma dig"

Våra karriärcoacher, som är specialister på försäljning, hjälper dig att komma vidare i karriären.

Krönikor

"Ta plats, med ansvar
och generositet"

Krönika av Mia Törnblom

Nya böcker

Här hittar du de senast böckerna om försäljning och marknadsföring.

Säljcoachen

"Glöm inte vem som
ska tjäna på affären"

Behöver du inspiration i jobbet? Säljcoachen Peppe Ekmark ger dig värdefulla råd.

Tipsa och tyck till

Vad vill du läsa om i Säljaren?
Tipsa redaktionen.

Säljarnas

Säljaren ges ut av yrkesförbundet Säljarnas. Tidningen har en fri och självständig roll inom förbundet.