Störande annonser stressar barn

2017-02-01
Barn är flera gånger känsligare för internetreklam än vad vuxna är, det visar en studie från Lunds universitet.

Medan vuxna kan styra sitt beteende till 80 procent när de blir störda av reklam så ligger samma siffra för barn i nioårsåldern på endast 20 procent.

I ett experiment fick 137 barn utföra olika uppgifter på nätet samtidig som deras ögonrörelser mättes. Det visade sig bland annat att läsförståelsen försämrades avsevärt när reklam visades samtidigt.

– Jag hoppas att min forskning kan leda till en upprensning av de värsta avarterna inom reklambranschen, säger medie- och kommunikationsvetaren Nils Holmberg.

Enligt forskarna leder det ständiga skiftande av fokus till stress som i förlängningen kan leda till sjukskrivningar. 


Karriär

"Låt inte alla nya
titlar skrämma dig"

Våra karriärcoacher, som är specialister på försäljning, hjälper dig att komma vidare i karriären.

Krönikor

"Ta plats, med ansvar
och generositet"

Krönika av Mia Törnblom

Nya böcker

Här hittar du de senast böckerna om försäljning och marknadsföring.

Säljcoachen

"Glöm inte vem som
ska tjäna på affären"

Behöver du inspiration i jobbet? Säljcoachen Peppe Ekmark ger dig värdefulla råd.

Tipsa och tyck till

Vad vill du läsa om i Säljaren?
Tipsa redaktionen.

Säljarnas

Säljaren ges ut av yrkesförbundet Säljarnas. Tidningen har en fri och självständig roll inom förbundet.