Social selling-skolan, del 7

Vässa din förmåga att lyssna

2017-03-23
Med smart omvärldsbevakning i sociala medier kan du se vad som skrivs om ditt företag, dina konkurrenter och din bransch. Du får koll på hur ditt varumärke uppfattas, och vilka aktuella trender som gäller. Men hur gör man? Och vad ska man bevaka?

Text: Linda Björck

Att använda sociala medier i arbetet med din omvärldsanalys blir allt viktigare. Dina kunder, och potentiella kunder, pratar om sina behov och om olika produkter med vänner och bekanta i sociala medier. Genom att lyssna på vad de säger kan du fånga upp vad som händer i din bransch.

Du har alltså möjlighet att få viktig förhandsinformation. Med hjälp av den kan du bättre förstå kundernas behov och olika trender på marknaden. Och du kan också hitta nya leads.

Att följa ditt eget företag är en självklarhet, men du bör också följa dina konkurrenter och andra intressanta företag i branschen. Vad händer, vilka trender ser du och vad har dina konkurrenter på gång? Läs också vilka omdömen de olika företagen får på sina Facebook-sidor. Vad är bra och vad är mindre bra, och hur kan du använda den informationen?

Omvärldsbevakning är också ett effektivt sätt för att identifiera influencers. När du vet vilka personer som har mest inflytande i din bransch, kan du kontakta dem för att kanske inleda samarbeten.

Har du ingen omvärldsbevakning bör du sätta i gång omgående, och det behöver inte vara svårt. Det finns många enkla verktyg du kan använda.

 

1. Lägg upp en bevakning

Börja med att skapa ett Google Alerts-konto och välj de ord som  du vill ha »span« på. Välj ord som  är relevanta för din bransch, ditt varumärke och dina konkurrenter. Kom ihåg att även ha med felstavningar. Därefter väljer du hur ofta du vill ha en avisering och får sedan ett mail när de utvalda orden nämns.

2. Flytta dialogen

Om du fångar upp något intressant och inleder en diskussion, var inte rädd för att flytta dialogen från sociala medier. Börja med ett mejl eller ett meddelande och gå sedan vidare med ett samtal eller ett möte. Välj det som passar din verksamhet bäst.

3. Skapa leads

Om du hittar kommentarer som rör din bransch, inled en diskussion och räck ut en hjälpande hand. Är personen missnöjd, fråga vad den förväntar sig eller saknar för lösning. Om din produkt uppfyller dessa krav så erbjud din tjänst. Var hjälpsam och svara på frågor.

4. Använd smarta verktyg

Förutom Google Alerts kan du till exempel använda Social Mention och Keyhole för att följa vad som sägs i sociala medier.  Sök på enstaka ord eller lägg upp  bevakningar. Det finns både gratisversioner och mer avancerade betaltjänster.

5. Dela med dig

Mycket av den information du hittar kan även användas av andra internt på företaget, så dela med dig. Om du ser klagomål på ditt företag ska du också kommentera det snabbt, eller – om ditt företag har en rutin för detta – lämna det vidare så ni kan ta hand om kunden på bästa sätt.

 

Linda Björck utbildar och föreläser om Linkedin och marknadsföring i sociala medier. Fler av hennes tips hittar du på smartbizz.se.


Karriär

"Låt inte alla nya
titlar skrämma dig"

Våra karriärcoacher, som är specialister på försäljning, hjälper dig att komma vidare i karriären.

Krönikor

"Ta plats, med ansvar
och generositet"

Krönika av Mia Törnblom

Nya böcker

Här hittar du de senast böckerna om försäljning och marknadsföring.

Säljcoachen

"Glöm inte vem som
ska tjäna på affären"

Behöver du inspiration i jobbet? Säljcoachen Peppe Ekmark ger dig värdefulla råd.

Tipsa och tyck till

Vad vill du läsa om i Säljaren?
Tipsa redaktionen.

Säljarnas

Säljaren ges ut av yrkesförbundet Säljarnas. Tidningen har en fri och självständig roll inom förbundet.