Atletiska säljare får män att handla mer

2017-05-10
Vältränad personal, och produkter man får se men inte röra, får oss att handla mer. Det visar en ny avhandling.

– Vi vill gärna tro att vi som konsumenter hela tiden fattar kloka och välgrundade köpbeslut utan att påverkas av yttre faktorer, men så är inte fallet. I situationer där vår självbild eller identitet hotas spenderar vi mer pengar än planerat, säger Tobias Otterbring, doktor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning, Karlstads universitet.

Hans forskning visar bland annat att manliga konsumenter spenderar mer än dubbelt så mycket pengar och köper nästan dubbelt så dyra produkter jämfört med kvinnliga konsumenter i närvaron av en muskulös manlig butiksanställd. Studien visar också att vi köper fler och dyrare produkter om vår frihet begränsas genom att vi får se men inte röra.

– Vi tycks nästan göra vad som  helst för att återta känslan av frihet och visa att vi minsann förfogar över  vårt eget öde och kan bete oss hur vi vill. Som synes får det ibland rätt dyrköpta konsekvenser. 


Karriär

"Låt inte alla nya
titlar skrämma dig"

Våra karriärcoacher, som är specialister på försäljning, hjälper dig att komma vidare i karriären.

Krönikor

"Ta plats, med ansvar
och generositet"

Krönika av Mia Törnblom

Nya böcker

Här hittar du de senast böckerna om försäljning och marknadsföring.

Säljcoachen

"Glöm inte vem som
ska tjäna på affären"

Behöver du inspiration i jobbet? Säljcoachen Peppe Ekmark ger dig värdefulla råd.

Tipsa och tyck till

Vad vill du läsa om i Säljaren?
Tipsa redaktionen.

Säljarnas

Säljaren ges ut av yrkesförbundet Säljarnas. Tidningen har en fri och självständig roll inom förbundet.