Han tror på boom för bodyhacking

2017-05-10
För några veckor sedan opererade omvärldsanalytikern Göran Adlén in ett chip i armen. Med det kan han både registrera sig på gymmet och passera tunnelbanespärren. – Alla är superintresserade. Det har blivit en riktig snackis, säger han.

Text: Margaretha Eldh

 Trendspanaren och omvärldsanalytikern Göran Adlén fick ett chipimplantat monterat i kroppen på en mässa för några veckor sedan, och blev med det en sann digital early adopter av bodyhacking.

Chipet kan ersätta både kort och passerbrickor och hålla reda på lösenord till datorer och olika system man jobbar i.

— Jag älskar att testa nya saker, säger Göran Adlén, som snart också släpper sin 15:e, och sista, trendrapport och ger ut boken »Liten, snabb och fylld med kärlek«.

Varför vill du ha ett  chipimplantat i handen?

— Jag är nyfiken på vilka användningsområden man kan se i framtiden. Okunskapen är stor kring nya tekniska lösningar och ingen vet hur chipet ska användas. Det är helt ofarligt, och på sikt kommer det att bli en stor boom kring bodyhacking.

 Vad har du upplevt?

— Alla är superintresserade. Det har blivit en riktig snackis. Jag har lagt in mitt digitala visitkort och mitt träningskort. Men på gymet betraktades jag som ett ufo när jag ville lägga handen på login-systemet. Jag kommer att lägga in mitt eurobonuskort och busskort också.

— Chipet kan inte bara användas till kul saker. På Epicenter, som är Stockholms första innovationshus, används det för att passera ingången och vid  kopiatorn. 

Du släpper nu din 15:e trendrapport. Vilken är  din viktigaste spaning?

— Att vi kommer att bli mer analoga igen. De stora jättarnas tid är förbi, vinnarna är de små företagen som kan jobba mer möjlighetsorienterat. En del företag, som mindre sparbanker, har redan uppfattat att människor vill träffa personalen, till skillnad från den stora banken som inte vill umgås med kunden längre.

Du spår att konsumtionen ändrar riktning?

— Vi gör mer medvetna och genomtänkta köp och satsar på kvalitet. Den nya lyxen är inte en logotyp, utan funktion och medvetenhet, som till exempel svanenmärkta jeans. Många varumärken kommer att dö och det krävs nya sätt att marknadsföra sin produkt när den traditionella reklamen förlorar sin kraft.

Hur förändras köp- och säljrollerna?

— Säljrollen i dag handlar inte  om att sälja utan om att hjälpa kunden att köpa. Riktigt bra kundservice höjer pulsen och sätter igång samma känslor som när man är nyförälskad. Nu måste du verkligen bry dig om din kund och ge det där lilla extra för att skilja dig från dina konkurrenter.

— Framtidens konsumenter födda efter 1995, generation Z, är en svårflirtad grupp med en iskall attityd till reklam. De vill ha mer äkthet och trovärdighet, de googlar och vill ha koll på allt. De umgås på kaféer och handlar i den fysiska butiken. Det är de kunderna du ska göra affärer med och det kräver att man tänker i nya banor. 


Karriär

"Låt inte alla nya
titlar skrämma dig"

Våra karriärcoacher, som är specialister på försäljning, hjälper dig att komma vidare i karriären.

Krönikor

"Ta plats, med ansvar
och generositet"

Krönika av Mia Törnblom

Nya böcker

Här hittar du de senast böckerna om försäljning och marknadsföring.

Säljcoachen

"Glöm inte vem som
ska tjäna på affären"

Behöver du inspiration i jobbet? Säljcoachen Peppe Ekmark ger dig värdefulla råd.

Tipsa och tyck till

Vad vill du läsa om i Säljaren?
Tipsa redaktionen.

Säljarnas

Säljaren ges ut av yrkesförbundet Säljarnas. Tidningen har en fri och självständig roll inom förbundet.