Värdet av ett superfan

2017-05-10
Entusiaster är en värdefull målgrupp för marknadsförare, mer än dubbelt så värdefull som genomsnittskonsumenten närmare bestämt.

Det är tre gånger så vanligt att konsumenter som har ett passionerat intresse för något rådfrågas inför ett köp, och det gäller inte bara produkter som har med deras intresse att göra. De spenderar också mer pengar än andra och är mer mottagliga för annonsering, enligt en studie från GfK.

Fantasterna har förstås störst inflytande när det gäller deras intresseområde. Bilentusiasten är till exempel fyra gånger så värdefull för en bilmarknadsförare som andra konsumenter. 


Karriär

"Låt inte alla nya
titlar skrämma dig"

Våra karriärcoacher, som är specialister på försäljning, hjälper dig att komma vidare i karriären.

Krönikor

"Ta plats, med ansvar
och generositet"

Krönika av Mia Törnblom

Nya böcker

Här hittar du de senast böckerna om försäljning och marknadsföring.

Säljcoachen

"Glöm inte vem som
ska tjäna på affären"

Behöver du inspiration i jobbet? Säljcoachen Peppe Ekmark ger dig värdefulla råd.

Tipsa och tyck till

Vad vill du läsa om i Säljaren?
Tipsa redaktionen.

Säljarnas

Säljaren ges ut av yrkesförbundet Säljarnas. Tidningen har en fri och självständig roll inom förbundet.