Inkomstförsäkring

Här hittar du de vanligaste frågorna om inkomstförsäkringen.

Hittar du inte svaret på just din fråga är du välkommen att höra av dig till oss. E-post: info@saljarnas.com. Telefon: 08-617 02 00.

  • Vad är en inkomstförsäkring?

    Tanken med inkomstförsäkringen är att du inte ska förlora så mycket av din normala inkomst under de första månaderna som arbetssökande. A-kassans tak för beräkning av ersättning är 18 700 kronor, även om du tjänat mer än så. För dig som har en månadsinkomst över 18 700 kronor minskar inkomstförsäkringen skillnaden mellan a-kasseersättningen och din vanliga lön.

  • Behövs inkomstförsäkringen när det finns en a-kassa?

    Ja, det anser vi. A-kassan kan högst lämna ersättning med 80 procent av 18 700 kronor de första 200 ersättningsdagarna. De flesta av Säljarnas medlemmar tjänar mer än 18 700 kronor. Ju högre din lön är, desto hårdare slår en arbetslöshet mot din privatekonomi.

    Om du har inkomstförsäkringen får du som har haft en månadsinkomst på upp till högst 50 000 kronor behålla cirka 80 procent av din tidigare nettoinkomst i 60 dagar om du blir arbetslös.

    Du som vill förlänga ditt försäkringsskydd kan teckna den frivilliga försäkringen Tilläggsförsäkring tid. Den kan ge ersättning i ytterligare 60 ersättningsdagar.

    Inkomstförsäkringen erbjuds i samarbete med Bliwa.

  • Vilken inkomstförsäkring ingår i mitt medlemskap i...

    Basförsäkringen ingår i medlemskapet. Den fyller ut ersättningen vid arbetslöshet till 80 procent av tidigare inkomst för dig som tjänar mer a-kassans ersättningstak på 18 700 kronor per månad men högst 50 000 kronor. Basförsäkringen ger ersättning i högst 60 ersättningsdagar.
    Utöver basförsäkringen finns Tilläggsförsäkring tid, som förlänger ersättningstiden med upp till 60 dagar. Tilläggsförsäkringarna måste du själv ansöka om hos Bliwa.

  • Vad krävs för att jag ska få ersättning från...

    För att kunna utnyttja inkomstförsäkringen måste du måste har rätt till ersättning från en a-kassa. Du måste också, utan uppehåll, ha varit medlem i Säljarnas samt ha omfattats av inkomstförsäkringen i minst 12 månader omedelbart före arbetslöshetens inträde. Hit räknas även tid som medlem i annat förbund med inkomstförsäkring, förutsatt att det inte varit något glapp mellan medlemskapen. Under kvalificeringstiden får du inte ha varit arbetslös.

    Inkomstförsäkringen gäller inte om du har sagt upp dig själv eller förlorat ditt arbete på grund av otillbörligt uppförande.

  • Hur ansöker jag om ersättning?

    När du blivit beviljad inkomstrelaterad arbetslöshetsersättning från din a-kassa ska du fylla i blanketten "Ansökan om ersättning från Säljarnas inkomstförsäkring". Blanketten och mer information hittar du på www.bliwa.se/saljarnas. Du kan också ringa till Bliwa på 08-696 22 60 så skickar de hem blanketten till dig.

 

Tillbaka till vanliga frågor

Bredda ditt nätverk!

Få nya kontakter inom sälj och marknadsföring med hjälp av Säljarnas på LinkedIn.

Öppettider

Vardagar: 09.00-15.30
Lunchstängt: 11.30-12.30
Telefon: 08-617 02 00

Värva en ny medlem till Säljarnas - få tre avgiftsfria månader

Vi säljare vet hur det är att jobba med provision. För varje produkt eller tjänst vi säljer får vi en liten del av kakan. Så tycker vi att det ska fungera, även när det kommer till medlemsvärvning.

Därför bjuder vi dig på tre avgiftsfria månader för varje ny medlem du värvar!

Läs mer om hur det går till här.

Vår tidning Säljaren

Sälj vs marknad -
dags att göra upp

Mäklar-vd vill ha
vassare säljare

Du har 300 000 kollegor

Har du ny mejladress?

Hej medlem! Vi behöver din mejladress för att du ska få viktiga nyheter, villkor och erbjudanden från oss. Mejla till info@saljarnas.se och ange ditt personnummer, så uppdaterar vi din mejladress. Tack för din hjälp!

Yrkesförbundet Säljarnas

Vi vänder oss uteslutande till dig som jobbar med marknadsföring och försäljning, och är något så ovanligt som ett fackförbund som lägger huvudfokus på individen. Vi är alltså mindre intresserade av att som grupp söka konfrontation med en motpart, utan satsar mer på att aktivt hjälpa och utveckla dig i ditt jobb.