Uppsägning

Här hittar du de vanligaste frågorna om uppsägning.

Hittar du inte svaret på just din fråga är du välkommen att höra av dig till oss. E-post: info@saljarnas.com. Telefon: 08-617 02 00.

  • Hur ska en uppsägning gå till?

    Uppsägningen ska vara skriftlig. En uppsägning ska också vara sakligt grundad. Det innebär att arbetsgivaren måste redovisa varför en uppsägning är nödvändig. Sakliga grunder är arbetsbrist och uppsägning av personliga skäl.

  • Hur bedömer man om det råder arbetsbrist?

    Det är arbetsgivare som avgör om det råder arbetsbrist. Arbetsbrist kan vara att det saknas arbetsuppgifter eller att företaget inte har pengar till verksamheten och lönerna. Det kan också ha uppstått en övertalighet på grund av omorganisation. Vid uppsägning på grund av arbetsbrist är arbetsgivaren är skyldig att förhandla med ditt fackförbund och följa turordningsreglerna.

  • Vad kan vara personliga skäl för uppsägning?

    En arbetstagare som inte fullgör sina skyldigheter enligt anställningsavtalet kan sägas upp av personliga skäl. Det kan handla om olämpligt uppträdande, olovlig frånvaro, ordervägran, underprestation, oförmåga till samarbete med mera. Det är viktigt att bedömningen inte grundar sig på en enskild händelse utan på en slutsats om arbetstagarens lämplighet. Skälen för uppsägningen måste vara objektivt godtagbara. Det innebär att de måste vara relevanta för anställningen.

  • Vad gör jag när jag blivit uppsagd?

    Har du ingen annan anställning att gå vidare till ska du anmäla dig på Arbetsförmedlingen på din första arbetslösa dag. Skicka också in en anmälan om arbetslöshet och arbetsgivarintyg till a-kassan. Kontakta Säljarnas, eller försäkringsbolaget Bliwa direkt, för att ansöka om ersättning från inkomstförsäkringen. Är du arbetslös har också du rätt till reducerad medlemsavgift till Säljarnas.

    Om uppsägningen gäller arbetsbrist, glöm inte att anmäla anspråk på återanställningsrätt hos arbetsgivaren.

 

Tillbaka till vanliga frågor

Bredda ditt nätverk!

Få nya kontakter inom sälj och marknadsföring med hjälp av Säljarnas på LinkedIn.

Öppettider

Vardagar: 09.00-15.30
Lunchstängt: 11.30-12.30
Telefon: 08-617 02 00

Värva en ny medlem till Säljarnas - få tre avgiftsfria månader

Vi säljare vet hur det är att jobba med provision. För varje produkt eller tjänst vi säljer får vi en liten del av kakan. Så tycker vi att det ska fungera, även när det kommer till medlemsvärvning.

Därför bjuder vi dig på tre avgiftsfria månader för varje ny medlem du värvar!

Läs mer om hur det går till här.

Vår tidning Säljaren

Sälj vs marknad -
dags att göra upp

Mäklar-vd vill ha
vassare säljare

Du har 300 000 kollegor

Har du ny mejladress?

Hej medlem! Vi behöver din mejladress för att du ska få viktiga nyheter, villkor och erbjudanden från oss. Mejla till info@saljarnas.se och ange ditt personnummer, så uppdaterar vi din mejladress. Tack för din hjälp!

Yrkesförbundet Säljarnas

Vi vänder oss uteslutande till dig som jobbar med marknadsföring och försäljning, och är något så ovanligt som ett fackförbund som lägger huvudfokus på individen. Vi är alltså mindre intresserade av att som grupp söka konfrontation med en motpart, utan satsar mer på att aktivt hjälpa och utveckla dig i ditt jobb.