Prenumerera
på Säljaren

Säljaren kommer ut med sex nummer per år och är gratis för dig som är medlem i yrkesförbundet Säljarnas. Är du inte medlem kan du prenumerera på tidningen.
Börja prenumerera nu!

NYHETER ARKIV
  • 2017-05-10

    Otåliga kunder dömer snabbt

    Dagens otåliga kunder dömer snabbt, och ofta. Antalet kundklagomål har ökat kontinuerligt sedan 2010, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

    Läs mer
  • 2017-05-10

    Atletiska säljare får män att handla mer

    Vältränad personal, och produkter man får se men inte röra, får oss att handla mer. Det visar en ny avhandling.

    Läs mer
  • 2017-05-10

    Värdet av ett superfan

    Entusiaster är en värdefull målgrupp för marknadsförare, mer än dubbelt så värdefull som genomsnittskonsumenten närmare bestämt.

    Läs mer
  • 2017-03-23

    95 av 100 säljchefer är män

    Så gott som samtliga försäljningschefer i svenska företagsledningar är män. Medan andelen kvinnliga vd:ar ökar, står utvecklingen bland säljchefer...

    Läs mer
  • 2017-03-23

    Marknadsförarens vardag kartläggs

    Vad gör egentligen en marknads förare om dagarna? Det ska forskare vid Centrum för tjänsteforskning, Karlstads universitet, ta reda på.

    Läs mer
  • 2017-03-23

    Fem trender som förändrar handeln

    Ny teknik och nya kundbeteenden gör att detaljhandeln kommer att förändras mer de kommande fem åren än de senaste femtio, enligt en trendspaning fr...

    Läs mer
  • 2017-03-23

    Hetaste mäklaren finns i Boden

    Under 2016 förmedlade fastighetsmäklaren Peder Ledin 169 bostäder och hade provisionsintäkter på 8,5 miljoner kronor – i lilla Boden. För den...

    Läs mer
  • 2017-02-01

    Svenska säljchefer oväntat optimistiska

    Svenska säljchefer ser positivt på framtiden. Det visar en undersökning bland 100 börsbolag. 82 procent tror på ökad försäljning under 2017.

    Läs mer
  • 2017-02-01

    Störande annonser stressar barn

    Barn är flera gånger känsligare för internetreklam än vad vuxna är, det visar en studie från Lunds universitet.

    Läs mer
  • 2016-12-01

    Mer sälj i nya gymnasieskolan

    Försäljning ska in på schemat på flera av de nationella gymnasieprogrammen, det föreslås i den statliga gymnasieutredningen.

    Läs mer
  • 2016-10-19

    Positiva omdömen inte alltid bra

    Positiva omdömen från andra konsumenter är ofta avgörande för ett köpbeslut, och därför något många företag strävar efter. Men alltför goda...

    Läs mer
  • 2016-10-19

    Sju smarta appar

    Med rätt appar i mobilen blir jobbet både enklare och roligare. Det finns gott om smarta verktyg och källor till inspiration att ladda ner i...

    Läs mer
Tema

Gig-jobben tar över

Allt fler fasta anställningar ersätts av tillfälliga gig, jobb som utförs av konsulter, frilansare och tillfälligt anställda. Marknadsföring är ett av de områden där gig-ekonomin redan slagit rot. Försäljning står på tur.

Rapport

Räkna med fler
kundmöten

Fler kundmöten, och säljare som är bättre på att förstå kundernas behov, det är vad som krävs för att möta en allt tuffare konkurrens. Det råder det stor enighet om bland svenska börsbolag. 

Reportage

Begagnat i första hand

Så har litauiska Vinted lyckats få 15 miljoner kunder i tio länder att välja begagnat i första hand.

Forskning

Pigga kunder mer
positiva till reklam

Omgivningen avgör hur effektiv reklamen är. Ny forskning visar att vi blir mer postitivt inställda till reklam om vi ser den tillsammans med människor vi uppfattar som smarta, eller om vi precis har varit på gymmet.

Tema

Upp till bevis för
säljutbildningarna

Kvaliteten på yrkeshögskolans säljutbildningar har skiftat. Nu skärps kraven på anordnarna. Samtidigt finns planer på ett certifikat för säljare som ska höja yrkets status. 

Reportage

Sälja utan att sälja

Systembolaget har i uppdrag att inte sälja. Det skapar ett ömsesidigt förtroende i kundmötet som de flesta säljare bara kan drömma om.

Trender

Med uppdrag att göra kunden nöjd

Customer success manager är den senaste i raden av säljtitlar. Uppdraget är att göra kunden nöjd.

Forskning

Bli kompis med kunden en dålig idé

Ska man bli kompis med kunden? Definitivt inte. Är du alltför personlig med kunden uppfattas du som mindre kompetent, visar ny forskning.

Tema

Målgrupp på nytt sätt

Traditionella sätt att definiera målgrupper fungerar inte längre, nu är det consumer tribes som gäller. Och det är bara om du lyckas identifiera, och förstå, dina tribes du har chans att bygga ett starkt varumärke.

Reportage

Unga tankar om sälj

En engagerad chef, flexibla arbetstider och ett fast jobb. Det är var tre unga säljelever önskar sig av framtida arbetsgivare. Och fritiden ska värnas.

Reportage

3 000 säljare drillas

När Scania lanserar nästa generation lastbilar har säljarna en nyckelroll. I två år har de förberetts.

Intervju

Kundfokus à la Lindex

En medveten satsning på att sätta kunden i fokus är en förklaring till Lindex framgångar. Men lika viktigt är det att alla medarbetare är delaktiga i företagets vision, enligt företagets vd Ingvar Larsson.


Karriär

"Låt inte alla nya
titlar skrämma dig"

Våra karriärcoacher, som är specialister på försäljning, hjälper dig att komma vidare i karriären.

Krönikor

"Ta plats, med ansvar
och generositet"

Krönika av Mia Törnblom

Nya böcker

Här hittar du de senast böckerna om försäljning och marknadsföring.

Säljcoachen

"Glöm inte vem som
ska tjäna på affären"

Behöver du inspiration i jobbet? Säljcoachen Peppe Ekmark ger dig värdefulla råd.

Tipsa och tyck till

Vad vill du läsa om i Säljaren?
Tipsa redaktionen.

Säljarnas

Säljaren ges ut av yrkesförbundet Säljarnas. Tidningen har en fri och självständig roll inom förbundet.