Prenumerera
på Säljaren

Säljaren kommer ut med sex nummer per år och är gratis för dig som är medlem i yrkesförbundet Säljarnas. Är du inte medlem kan du prenumerera på tidningen.
Börja prenumerera nu!

NYHETER ARKIV
  • 2016-09-07

    Svenska säljare vet för lite om kunden

    Sälj- och marknadschefer i svenska börsbolag är optimistiska inför hösten. Men ska affärsmålen nås måste säljarna bli bättre på att förstå kunderna...

    Läs mer
  • 2016-09-07

    Pokémonjägaren själv hett villebråd

    Den genomsnittlige Pokémon Go-spelaren tillhör en köpstark grupp, visar en rapport. Något som många företag lärt sig utnyttja.

    Läs mer
  • 2016-09-07

    Fem tips inför höstens kick-off

    Nu är det högsäsong för säljkonferenser och kick-offer. Stefan Hallberg, vd för konsultföretaget Bisevo, ger dig fem tips för en lyckad konferens s...

    Läs mer
  • 2016-05-11

    Du har 300 000 kollegor

    Som säljare behöver du inte känna dig ensam. Du har över 300 000 kollegor i Sverige. Företagssäljare är landets tredje vanligaste yrke, tätt följt ...

    Läs mer
  • 2016-05-11

    Sådan säljare vill arbetsgivaren ha

    Motiverad, engagerad, ansvarsfull, kommunikativ och flexibel. Så är den perfekta medarbetaren, i alla fall sett till vad arbetsgivare efterfrågar i...

    Läs mer
  • 2016-03-23

    It-bolaget vem som helst får sälja för

    Den som tipsar om ett lead som leder till en affär kan få 300 000 kronor i provision, utan att jobba för företaget. I en kampanj provar it-företage...

    Läs mer
  • 2016-03-22

    Här jobbar säljarna sex timmar per dag

    Jonas Lindgren är vd för Qall Telecom, som är en teleoperatör för småföretagare. Den 1 februari införde företaget sex timmars arbetsdag med...

    Läs mer
  • 2016-03-22

    Framtidsbutik utan varor

    I Samsungs nya flaggskeppsbutik finns inga varor, däremot en digital konsttunnel, en tre våningar hög storbildsskärm och en multimediastudio.

    Läs mer
  • 2016-03-22

    Nya rekord för e-handeln

    Näthandeln når nya rekordnivåer, och har nu sprängt 50-miljardersvallen. Samtidigt ökar kundernas krav på butikerna.

    Läs mer
  • 2016-03-22

    Få får relevanta jobb efter säljutbildningen

    Nio av tio som går en säljutbildning inom yrkeshögskolan har arbete ett år efter examen. Men bara tre av tio har ett jobb inom det område de har...

    Läs mer
  • 2016-03-22

    Ikea testar click and collect

    Snart öppnar Ikea sin första hämtstation i Danderyd utanför Stockholm.

    Läs mer
  • 2016-03-22

    De har Sveriges nöjdaste kunder

    Företagstjänster och fastighetsförmedling är de branscher som har flest nöjda kunder, enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar.

    Läs mer
  • 2016-02-03

    Säljchefer redo för digitalisering

    En fortsatt digitalisering är nödvändig för att utveckla nya affärer och tjänster, anser nordiska chefer. Teknik och strategier finns. Nu är...

    Läs mer
  • 2016-02-03

    Viken först med obemannad butik

    En helt obemannad matbutik har öppnat i Skånska Viken.

    Läs mer
Forskning

Förhandling i sju steg

Gör som FBI och svenska polisens insatsstyrka, följ forskaren Lars-Johan Åges förhandlingstips.

Tema

Kampen om reklamen

När allt fler nätanvändare installerar adblockers går publicister och mediehus miste om stora pengar i reklamintäkter. Förlaget Egmont lyckades vända trenden genom att börja prata med kunderna.

Social selling-skolan, del 3

Det vet Crystal om dig

Med Appen Crystal Knows får du veta vilken personlighet din kund har och vilket tilltal du bör använda. På samma sätt kan kunden få kunskap om dig.

Forskning

Lyckas med säljmötet

Vad krävs för ett bra säljmöte? Och hur vill kunden inte ha det? Ny forskning ger svaret.

Reportage

De följde drömmen

Att flytta för att få bo och arbeta där solen alltid skiner kan låta som en önskedröm. Vi har träffat tre svenska fastighets- mäklare som gjort just det.

Sälj vs marknad

Dags att göra upp

Konflikten mellan sälj- och marknadsavdelningar har pågått i över hundra år. Men det håller inte längre. Kundernas nya köpbeteenden har förändrat spelplanen och nu måste barriärerna brytas.

Arbetsmiljö

Ny attityd till alkohol

Inställningen till alkohol på jobbet har blivit mer tillåtande. Samtidigt tycker många att det dricks för mycket.

Kungligt

Poppis sälja till kungen

Den kungliga babyboomen väcker rojalistisk yra, och med det ökar också intresset för att bli utnämnd till kunglig hovleverantör – en titel som kan öppna dörrar till nya affärer.

Social selling-skolan, del 2

Mät din säljförmåga

Säljare som använder sociala medier når oftare sina säljmål än kollegor som inte gör det. Med Linkedins social selling-index kan du mäta hur effektiva dina egna säljande aktiviteter är.

Intervju

Adlibris satsar brett

Adlibris har ett starkt grepp om nordisk nätförsäljning av böcker. Men vd:n Johan Kleberg vill mer. Ett bredare sortiment ska stärka positionen ytterligare.

Tema

Så stor är statens kaka

Den offentliga marknaden må vara snårig. Men här finns stora möjligheter till affärer, även för den lilla leverantören.

Social selling-skolan. Del 1

Sluta sälj få mer sålt

Använd Linkedin rätt och få kunderna att komma till dig. Linkedinexperten Olle Leckne tipsar om hur.

Tips

Apparna som ger dig
superkoll på kunden

Du skickar ett mejl, ett dokument eller en presentation till din kund. Men vad händer sedan? Vi tipsar om apparna som låter dig veta när och var mejlet öppnas, vad kunden gör med informationen, vad som väcker intresse och hur nära ett köp är.

Intervju

Säljare bör tävla mer

James Pember, vd för gamificationföretaget Sparta, tycker att säljare ska tävla mer. I företagets säljstöd är de inte bara avslut som räknas. Att hjälpa en kollega kan också ge poäng.

Tema

Nå framgång med CRM

Mediebolaget PlayAd bytte post it-lappar mot ett säljstödsystem och ökade försäljningen.

Arbetsliv

Lär dig hantera
besvärliga människor

Hur hanterar man besvärliga människor? Skådespelaren Morgan Alling ger råd om hur vi ska göra för att stå ut med varandra på jobbet – och vilka de jobbiga typerna är.

Arbetsliv

I tjänst dygnet runt

Som mäklare stänger Sandra aldrig av jobbet. Det är en livsstil på gott och ont.

Trender

Det pratar vi om 2016

Conversation marketing, retailtainment och sales analytics. Läs vad experterna tror är de hetaste trenderna nästa år.

Intervju

Kritiken är en tillgång

Företagens intresse för att ta vara på feedback från kunderna ökar. Nystartade kundomdömessajten Storebadge vill bli den största aktören i Sverige.

Rapport

Välkommen robot

Hälften av alla jobb kan automatiseras bort, har det sagts. Men det tror inte svenska arbetsgivare på. Däremot tror de att relationen med kunderna blir bättre med mer automatisering.

Tips

Sälj mer med väderkoll

Vädret kan ha oväntat stor effekt på försäljningen. SMHI hjälper företag med precisa prognoser.

Tema

Jobba utomlands

Linnea Zetterström gör karriär som säljare i Barcelona. Hon är en av allt fler svenskar som jobbar utomlands men säljer till svenska kunder.

Reportage

Två toppsäljare
om sin dyslexi

Framgångsrik trots dyslexi – eller tack vare. Läs- och skrivsvårigheter har inte varit ett hinder i karriären för vare sig Karin Klerfelt eller Christer Olsson.

Tips

Vårda din kundplan

Att vårda befintliga kunder är säljarens viktigaste jobb. Men du behöver en plan för hur det ska gå till.

Arbetsliv

Se upp för psykopaten

Säljyrket lockar särskilt många psykopater. Lär dig känna igen dem så att du kan skydda dig.

Intervju

Canon byte profil och
ökade försäljningen

När Canon definierade om sin produkt ökade försäljningen. Säljarna fick helt enkelt lättare att förklara vad de sålde. Marknadschefen Linn Lambert-Kryss leder arbetet.

Reportage

Entreprenörer
för framtiden

Retorik är grunden till entreprenörskap, hävdar säljcoachen Per Lange som nu utbildar skolbarn.

Arbetsliv

Lura hjärnan till framgång

Henrik Mannerstråle jobbade sig svårt sjuk, men hittade vägen tillbaka med NLP-metoden.

Intervju

Mäklarnas mästare

Fredrik Eklund sålde lägenheter för nära tio miljarder kronor förra året. Nu har han gett ut en bok med sina bästa tips.

Reportage

Livsstil till salu

Få varumärken har så lojala kunder som Harley-Davidson. Att lyssna noga på kunderna är hemligheten, enligt företaget.

Trender

Nu köper vi bilen online

Varannan svensk kan tänkta sig att köpa bilen online. Det gör att framtidens bilsäljare får en ny roll.

Tips

3 poddar om sälj

Förvandla dötid till kvalitetstid genom att lyssna på en podd. Vi tipsar om tre.

Reportage

Han får affären i hamn

Mattias Lind har ett något annorlunda säljjobb. Som skeppsmäklare ska han se till att rätt frakt hamnar på rätt fartyg till lämpligt pris.

Tema

Chefens många roller

Teamledare, coach och strateg. Kraven på dagens säljchefer är höga, och ökar.

Tips

Vässa din powerpoint

Bejublad succé eller sövande och seg. Vi ger dit tio tips för en lyckad presentation.

Jubileum

Säljaren fyller femtio!

I år fyller Säljaren 50 år. Ett halvt sekel. Det är mycket historia som gömmer sig i tidningens 490 utgivna nummer.
Följ med när vi blickar tillbaka!

Trender

Hetaste jobbtitlarna

Nya kundbeteenden kräver nya sätt att sälja och nya yrkesroller. Vi listar framtidens jobbtitlar.

Reportage

Svensk fika succé i USA

Möt entreprenören som valde att öppna kafékedja i Starbucks hemland och i staden med världens hårdaste konkurrens.

Tips

Fem tips för e-butiken

Att driva webbshop är lätt, med det kostar. Vi ger dig tipsen för att lyckas även med liten budget.

Intervju

Nätverk för kvinnor
genererar affärer

Kvinnor behöver en egen arena för att göra affärer, menar Lena Törner som driver nätverket Matrona.

Automatisering

Bilkunder skyr säljare

Blotta tanken på att prata med en säljare gör att många avstår från att köpa bil. Det hävdar Hyundai som nu har öppnat en butik helt utan säljare.

Tema

Hon bestämmer 80%

Kvinnor tar majoriteten av alla köpbeslut. Även inom B2B ökar kvinnors inflytande. Ändå riktar sig reklam och marknadsföring främst till män.

Tips

Tio tips för
din kundenkät

Med gratis webbenkäter tar du snabb reda på mer om dina kunder. Vi ger dig tipsen för att lyckas.

Intervju

Han ger säljare status

Petri Parvinen är Finlands första professor i försäljning. Under de fem år han har haft sin tjänst har kunskapen om försäljning ökat kraftig, säger han. I Sverige, däremot, lyser ämnet fortfarande med sin frånvaro som akademisk disciplin.

Forskning

Har du det som krävs?

Forskningen visar att du behöver ha vissa medfödda egenskaper för att bli en framgångsrik säljare.

Rapport

Chefer vill se mer mod

Svenska säljare når inte internationell nivå, det konstaterar säljcheferna
i svenska börsbolag. Både mod och hunger saknas.

Tips

Skriv en säljande offert

Lägg lite krut på din offert. Det kan vara den som avgör om du får affären eller inte.

Trender

Säljpitch till salu

Dagens kunder kräver pålästa säljare. Nu finns det företag som tar fram det rätta underlaget åt dig.

Prissättning

Vad är varan värd?

Kundernas ökande krav på skräddar- sydda erbjudanden gör det svårt att sätta rätt pris på det man säljer. Därför kommer företag med goda kunskaper om prissättning vara de som lyckas bäst.

Intervju

All handel snart digital

Vi är oss bara i början av e-handelns utveckling. Om tio år sker all handel digitalt, tror Christian Zanders, vd för Jetshop som bygger och säljer e-handelsplattformar.

Arbetsmiljö

Livsfarlig arbetsplats

Fyra av tio säljare som kör bil i tjänsten har råkat ut för en olycka. Men få arbetsgivare är medvetna om vilket ansvar de har för att tjänstebilen ska bli en säker arbetsplats.

Intervju

Han tror inte på reklam

Peter Östman, kommunikationschef på Vasakronan, tror inte på traditionell reklam. I stället har 300 medarbetare tränats i att berätta företagets historia.

Arbetsmarknad

Fler vill hyra säljare

Efterfrågan på att hyra in säljare, i stället för att anställa, ökar. För Clara Enocson, 22 år, innebar jobbet som inhyrd säljare en väg in på arbetsmarknaden.

Tema

Kommunicera rätt i kris

Hästkött i lasagnen startade en sex veckor lång kris för Findus i skånska Bjuv. När det oväntade och oönskade drabbar ett företag sätts stora värden på spel. En snabb, och väl inövad, kriskommunikation kan vara det som räddar varumärket.


Krönikor

"Stolta säljare bästa 
ambassadörerna"

Krönika av Anna-Karin Lingham

Nya böcker

Här hittar du de senast böckerna om försäljning och marknadsföring.

Säljcoachen

"Stick ut med
din presentation "

Behöver du inspiration i jobbet? Säljcoachen Stefan Ekberg ger dig värdefulla råd.

Karriär

"Sätt fart på din
interna karriär"

Våra karriärcoacher, som är specialister på försäljning, hjälper dig att komma vidare i karriären.

Läs tidningen Säljaren digitalt som pdf

Tipsa och tyck till

Vad vill du läsa om i Säljaren?
Tipsa redaktionen.

Säljarnas

Säljaren ges ut av yrkesförbundet Säljarnas. Tidningen har en fri och självständig roll inom förbundet.